Search

Håvard Siegel Haukeberg

Paste life: Ctrl+C -> Ctrl+V

Windows og Touch

Det er vel kjent at Bill Gates hadde spådd at i løpet av 2000 så skulle alle bruke Tablet maskiner og det vi så på som “vanlige” Laptop’er vil tilhøre fortiden.

Dette skjedde aldri.

Men, for meg startet min Touch opplevelse i 2006. Det var høst og jeg skulle reise til USA. Problemet:
>Hvordan få plass til hele livet i en koffert?
>Hvordan få plass til hele livet i en koffert et år senere, når jeg skulle tilbake?

Grundig prioritering måtte til for en av mine studieprinispper var å delta på alle forelesninger og ta notater under forelesning. Det kan hende jeg ikke gjorde alle leksene, men forelesningene deltok jeg aktivt på.
For å redusere papirmøllen som jeg produserte opp var løsningen på dette problemet en laptop. Men dette var ikke hele utfordringen. Ofte opplever jeg at læreren tegner opp grafer eller tankekart som ville være umulig å gjengi ved hjelp av en musepeker på kort tid. Valget falt derfor på en laptop som jeg kunne skrive på.

En tablet:
Toshiba Tecra M4

Maskinen kom med Windows XP og mitt hovedverktøy ble OneNote. Maskinen støttet ikke Touch av finger, men lot meg bruke en Stylus som har en liten magnet i tuppen. På denne måten hadde jeg flate på størrelse med et A4 ark som jeg kunne skrive ned hva jeg ville på.

Windows var aldri klar for touch på dette tidspunktet, menyene var små og beregnet på en mus med to knapper. Bare det å “høyreklikke” med en Stylus krever noen hundredeler ekstra. Hadde det ikke vært for OneNote så hadde Tablet maskinen vært ubrukelig med kun Pen Input.

Når Windows 7 kommer så legger jeg inn dette på laptop’en, men operativsystemet gir fortsatt ikke den opplevelsen som vi nå er vant til fra IPAD, IPOD og IPHONE.

Det er fortsatt et stort skille mellom det vi nå kaller:
Touch (kapasitiv eller resistiv)
Tablet (pen-input)
Pad’s (iOS/Android)

Inn kommer Windows 8 med et flott konsept for Touch.
Dell og Asus følger med på hardwaresiden og lanserer to flotte konsepter.

Husk Toshiba Tecra M4 når du ser disse bildene. Det er et stort hopp for Microsoft og PC leverandørene.

Dell Inspiron Duo

Konseptet blir ganske spennende når du kan sette denne enhenten på stuebordet i en lekker dock

Merk at dette er en fullverdig docking løsning også. Kunne like gjerne ha brukt denne på kontoret.
Det som er verdt å ha i bakhodet er at du til en hver tid har tilgang til en rik pc opplevelse med Tastatur og Trackpad hvis du ønsker det.

Youtube video her:

Les Mer her:

http://www.tomshardware.com/news/Dell-Duo-Insipiron-Duo-Netvertible-Tablet-PC-Tablet,11669.html

Asus har også et spennende konsept rundt Slate, som kommer til å bli virkelig flott på Windows 8.

Eee Slate

To intressante konsepter

Dell leverer en hybrid løsning som gir deg muligheten til å velge Touch eller Keyboard
ASUS leverer kraften fra en vanlig laptop bygget inn i en ren Slate form faktor som fokuserer på Penn og Touch

Gleder meg til å se hvordan disse enhetene takler Windows 8

Windows Intune e-Faktura – Bedre eksempel

Windows Intune fakturerer direkte til eier av PC’en, for noen er dette en fordel mens for andre så er det en ulempe.

Slik ser prosessen ut:
Tips:  (Trykk på bildene for bedre oppløsning)

Start her: http://mocp.microsoftonline.com

Velg “Handlinger” i høyre hjørne

Velg “Vis mine fakturaer”

Velg riktig “Faktureringsperiode”

Vil du skrive ut nå?

Velg Utskrivbar faktura

Velg så den fakturaen som du vil skrive ut:

Slik ser fakturaen ut på SIDE 1:

Slik ser fakturaen ut på SIDE 2:

Windows Intune e-faktura eksempel

HER ER ET EKSEMPEL PÅ HVORDAN FAKTURAEN SER UT

Beklager lav oppløsning på bildene, det er hentet herfra:
http://www.microsoft.com/online/faq.aspx#billing

Spm: Hvordan finner jeg min faktura?
Svar: For å kunne se e-faktura fra Microsoft på Microsoft Online Customer Services Portal gjør slik:

  1. Logg inn på mocp.microsotonline.com og under Actions, klikk View my bills.
  2. På e-fakturaen velg Billing Period nedtrekksmenyen og velg datoen du vil se på.
  3. Hvis du vil lagre denne fakturaen, trykk Static Reports.
  4. Hvis du vil se e-faktura historikk, trykk Billing History.

Windows Intune faktura

Windows Intune faktura

Lync 2010 mobilklient til Windows Phone 7

ENDELIG ER DEN HER!

Lync2010 klienten for Windows Phone 7. Du kan starte å bruke denne klienten med Office 365 eller Lync Server allerede i dag.
Her er en link til Marketplace siden: http://www.windowsphone.com/nb-NO/apps/9ce93e51-5b35-e011-854c-00237de2db9e

    De viktigste funksjonene i denne versjonen er :

  • VOIP
  • Telefonkonferanse HUB
  • Kryptering
  • IM støtte

 

2nd Generation Microsoft Surface SUR40

HVORDAN Å FORHÅNDSBESTILLE SURFACE VERSJON 2

I januar 2011 Lanserte Samsung og Microsoft et samarbeid for å levere neste generasjon Surface enheter.
Estimert gateverdi er på $8400 i USA for enheten.

Samsung SUR40 panelet har en innebygget Microsoft Surface enhet med PixelSense™ teknologi basert på Windows 7 og støtter berøring fra fingre og objekter.

GA i Europa er forventet tidlig i 2012, men partnere kan allerede forhåndsbestille SUR40 med Microsoft Surface fra og med November 17.2011. Når du har forhåndsbestilt så vil det ta cirka 6-8 uker å få produktet etter det er satt i masse-produksjon

SUR40 med Microsoft Surface leveres fra Samsung og representanten for Norge kan svare på spørsmål rundt prising og tilgjengelighet.

Samsung kontaktpunkt i Norge er:

Lars Sterten
+47 90840337
lars.sterten@samsung.no
http://www.samsunglfd.com/solution/sur40.do

Microsoft Surface SDK: www.msdn.com/windows/surface
Spørsmål om surface: sbizdesk@microsoft.com
Offisiell side: www.surface.com

Pressemelding om lansering: http://www.microsoft.com/Presspass/press/2011/nov11/11-17PreOrderPR.mspx

Expect cash


Hello, have anyone seen this man?

At Nydalen subway station this poster was stuck onto the ticket machine

Windows Intune – Software Removal

Oktober 2011 så ble V2 av Windows Intune lansert med blant annet software distribusjon pluss flere andre flotte funksjoner.

Spesifikt rundt software distribusjon så kan vi jo sende ut software. Det er bra, men hvordan fjerne software hvis du

1. Gjør noe feil

2. Fjerne eksisterende software som er “ødelagt”

3. Fjerne eldre versjoner for å gjøre plass til ny versjon.

Det er altså i følge Windows Intune bloggen, fult mulig å kjøre en executable som avinstallerer et program, sitat fra bloggen:

If you are on the October 2011 release of Windows Intune you can uninstall software by utilizing the Software Distribution feature in Windows Intune.  You would need to setup the Software Distribution Package with the uninstall commands for the software in question and then deploy it to a computer group which includes the machines you want the software uninstalled from.  Let me know if that answers your question.

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/windowsintuneprod/thread/76ee3177-5cc1-4b70-b5ba-739317118fa3

Software Distribution er ofte gjort med med System Center Configuration Manager, men altså Windows Intune kan gjøre noe av det samme.

Bloggen til System Center Configuration Manager

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/category/configurationmanager

Software Distribution forklart

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc181416.aspx

Eksempel på å Fjerne eldre versjon av Office 2007

http://blog.coretech.dk/kea/uninstall-microsoft-office-2007-applications-with-configuration-manager/

Casemod nostalgi

Se hva jeg fant

Jeg åpnet mor sin gamle PC og finner noen gode minner.
Ved første øyekast så kjenner jeg igjen Silverado CPU kjøleren.

Silverado CPU kjøler

Karakteristiske trekk fra gamledager

Nedenfor ser du den karakteristiske radial viften til Silverado CPU kjøleren. Det er også et bilde av en AMD XP2400+ med en kopper shim. Disse ble laget for å ikke knekke DIE (kjernen) når man monterte de massive CPU kjølerene. Silverado kjøleren var tyngst i sitt slag på over 500 gram.

“Silver all the way”

Sølv leder varme bedre enn kopper, Silverado ble levert med en sølvplate som lå mot kjernen til CPU. Dette gjorde denne kjøleren til en av de mest effektive, før de fant opp heatpipes.

Nostalgic closeup

Dette er et flott bilde som viser denne legendariske CPU’en, flaggskipet til AMD. Legg merke til at DIE (kjernen) er åpen og du kan tydelig se broene nederst til høyre som kunne brukes til å overklokke. Kjøling på denne serien av CPU’s var utrolig viktig fordi det var ingen failsafe. Tok du vekk kjøleren så kokte CPU med over 200 grader på under et sekund.

Sjekk ut Toms Hardware sin Review

http://www.tomshardware.co.uk/lord-kryo,review-291-12.html

 

Blog at WordPress.com.

Up ↑