Huset kom med en kort platting som ikke dekket så bra. Jeg er ikke så flink med planker og spiker. Veldig god på internett og MDM. Finn.no oppdrag ble svaret.
Her svarte firmaet BYGG & RENHOLD NELKE. Han hadde ikke noen referanser på platting så jeg spurte om dette. Da fikk jeg noen linker og bilder til arbeid de hadde gjort med å både legge og utvide platting. Det så bra ut. Han svarte også raskt både på epost og på finn.no.
Prisen ble 12500 ink mva og materiale. Helt ok. De brukte 2 dager.
Som jeg skulle ha gjort det selv. Hah, som om jeg noen gang hadde klart dette.
Da var tiden inne for å gjøre noe kult med den kjedelige garasjen.
Veggene var kjiip gips
Gulvet var “åpen” betong som støvet
Løsning:
Blå epoxy gulv
Orange Lady Vegg 10
Litt opp prosjektet
Epoxy
Epoxy er tyktflytende når du påfører. Du har også kort tid på å bli ferdig. Vi brukte cirka 30 minutter å påføre hele flaten epoxy. Det er ganske klissete og tykt når du smører på. Den kosten og rullen som du bruker må du kaste etterpå. Kjøp noe billig.
Epoxy kjøpte vi på Maxbo Stormarked Skjetten. De hadde mulighet til å blande i masse fine farger.
Etter første strøk
Vi hadde to strøk epoxy.
OBS, når epoxyen ikke har herdet ordentlig, som tar 48 timer så vil all malingen som drypper på gulvet blande deg inn og når du gir på dekket så får du stygge sår i hinnen. Dekk derfor godt over gulvet dersom du skal male etter du har påført epoxy dekket og før det har herdet.
Kanten
For å få gulvet vanntett mot kanten så tok jeg på glatt silikon ment på baderom. Det var ikke så lurt. Når jeg malte støk nr 2 med epoxy så skilte den seg over fugen. Bruk derfor noe annet. Kanskje matt fugemasse eller noe lignende.
Betongdekket
Dette var åpent og siden vi har elbil så var det ingen olje. Vi vasket gulvet med høyttrykkspyler og kostet. Lot det tørke i 3 dager før vi påførte epoxy.
Veggen
Vi grunnet med hvit veggmaling for å få den fineste orange fargen og ikke et brunt gjennomslag fra gipsplatene. Når du har hvit mot orange så blir det gult i de områdene som ikke får nok maling. Vi brukte bare ett strøk siden det er en garasje. Det vi hadde til overs brukte vi litt her og der
I ett nytt hus med fine vinduer så vil vi ikke ha gardiner, men Plissé gardiner. Det er mange leverandører av dette. Vi har vært på alle de store møbelbutikkene som fører et ekstremt dyrt merke som heter Luxaflex. Det samme merket fører også markisemannen (Lunex.no). Disse dyre merkene koster rundt 4-6000 kr per vindu.
Vår pris: 1416kr hvor en tilsvarende gardin koster cirka 4000 fra en av de dyre leverandørene.
Så hvordan er det å montere selv og hvordan er kvaliteten?
Montere:
Det er svært enkelt å montere M415 festet. Du trenger kun en drill og en linjal (eller gjør som jeg gjorde å brukte den ene plast-hengselet).
Her er en video av hvor enkelt det er:
Kvalitet:
Selve pakken var godt pakket ned og det var ingen skader.
Stor eske og liten gardin. Trygt.
Gardinen er bygget til eksakte mål. så mål nøyaktig. Er du to millimeter feil så passer den ikke eller du får en glippe. Vær ekstremt nøyaktig. Vurder å kjøp en lasermåler hvis du skal kjøpe gardiner til flere vinduer.
Kan ikke understreke dette nok, gardinen er verdiløs for deg og alle andre dersom du måler feil!
Kvaliteten er ikke høy på selve Duette gardinen. Duette typen vi valgte er relativt billig materiale.
Den har farget front og hvit bakside så den slipper inn mye lys men skjermer også når solen står på sitt sterkeste.
Med hvit bakside så blir hele gardinen nesten hvit når solen lyser, den holder ikke igjen på mye farge. Uniggardin har mange typer stoff og jeg kan se at dette stoffet er ikke noe kvalitet over. Du kan be om gratis stoffprøver, men da må du vente på å få dem tilsendt. Bildene på websiden viser ikke godt stoffet.
Å legge filser er vanskelig. Derfor gjorde ikke vi det selv og godt var det!
Problem 1. Flisene vi valgte fra Historiske.no heter Liten Norsk Stjerne #5 og er veldig tykke. De er så tykke at det var ikke mulig å finne topplist som passet. Sjekket på de største, Megaflis og Right Price Tiles på Alnabru.
Problem 2. Ujevnheter i mønster og flis. Selve filsen er støpt i en type sement som gjør at de støver mye og at de er ugjevne i kantene. Selve trykket er også printet på ujevnt (dette er ikke håndmalt med pensel som de kanskje prøver å indikere).
Disse to problemene gjør at du trenger en svært dyktig flislegger til å:
Kutte topplisten og legg den manuelt på
Individuelt justere hver enkelt flis til å stemme med mønsteret
Tålmodighet.
Du får det altså ikke perfekt, det kan lett bli skjevt med disse type fliser. Vær ekstremt obs på dette.
Vi valgte også en for mørk silikon masse øverst på listene, anbefaler å velge en lysere. Vi brukte en mørkere fugemasse til flisene, denne passet greit. Husk at du må også kjøpe impregnering.
Kjøpte en IKEA ALEX skrivebordspult. Den var fin og greier men….
Husk at du skal ha beina under pulten også når du velger skrivebord. Derfor er det ekstremt upraktisk med skuff under bordet. for å gjøre vondt værre så er det også en metallstang under der igjen. Lite plass!!
Du får også ikke stolen helt inntil så du må klemme beina for å få armlene høyt nok så du unngår det som skjer på nederste bilde
Vann kommer inn over alt. Her har jeg et helt nytt hus med en flott utelampe av IP65. Alikevel så finner vannet veien inn, og her i dette tilfellet så finner det ikke veien ut igjen.
Dette er et helt nytt hus fra Boligpartner og Moelven Elektro har satt opp utelampene. Mistenker her at det drypper vann fra taket ned på lampen som igjen siver inn enten ved en dårlig pakning eller fra alle hullene som er i bakplaten.
Et hint til denne teorien kommer fra solen som smelter snøen på taket og inne i lampeskjermen så ser jeg tydelig dråper som har frosset i toppen av skjermen.
Moelven Elektro kom å satt opp helt ny lampe samt å fuge igjen der strømkabelen gikk inn i boksen. 🙂
Finally got around to by myself a proper chair. It is well worth it as I spend a lot of time in front of the computer.
There are a lot of options to choose from and I ended up with this AK Racing Premium Brown Gaming Chair from komplett.no
Here is the assembly video:
There were a lot of options to choose from, so here is a simple matrix which helped me to choose.
Premium=Leather, normal built persons
Player= similar to premium but for larger persons
Rush= leather, a bit larger persons, no cushions
Prime= non leather, a bit larger persons
ProX=leather, large persons
Gaming=non leather, normal build
I also got the cheap hydraulic extension for 199 which is a cheap addon and people had reported that the chair was a bit low.
Extended lift on top with the red cap (remember to remove that)
When you order remember that it is big and heavy. You might need help to carry. I just dragged the box to my car like a bum.
When you unpack this is box content:
Check out the white gloves that are useless…
The tires are of very good quality and roll great on the hardwood floor. A plus for also including a foot massage edge on the chair.
One thing to know before you get it. Make sure you have time to charge it and set it up. Because the watch need to update software and in order to do that you need to charge it. My computer USB port was not enough so I had to use a phone charger.
After that setup was smooth.
Used it today for the first time skiing, there is not a ski mode yet. Too bad.
One big plus, the touch screen worked with my ski glove. I did not have to take it off, only did it to on the picture because my phone does not work with the glove. Kudos Fitbit!
You must be logged in to post a comment.